Skip to main content

A termékenységi problémák sajnos nem csak a nőket, hanem a férfiakat is ugyanúgy érinthetik. Azonban erről a témáról nem csak, hogy kevesebbet beszélünk, de általánosságban sokkal kevesebbet tudunk róla, még maguk a férfiak is.

A férfi nemzőképességi zavarok legsúlyosabb formája az azoospermia, ami a  felmérések alapján a meddőséggel élő férfiak kb. 10-15 %-át érinti. Az azoospermiának két típusát különböztetjük meg:

  • az obstruktív azoospermiát, amikor a herékben termelődnek ugyan hímivarsejtek, de onnan nem tudnak kiürülni,
  • valamint a nem-obstruktív azoospermiát, amely a spermiumok teljes hiányát jelenti.

Hogyan élik meg mindezt a férfiak?

Egy meddőségi problémával való szembesülés – például az azoospermia diagnózisa – szinte mindig veszteségélményt okoz, hiszen a saját gyermek születésének lehetősége mellett megkérdőjeleződhet a jövőképünk, a saját testünk egészséges működésébe vetett hitünk, sőt a férfiasságunk, önbecsülésünk is.

A termékenységi zavarral küzdő férfiak pszichés állapotának a vizsgálata a tudományos kutatások körében is egyre nagyobb jelentőséget kap. Egyre inkább felismerjük ugyanis azt, hogy a meddőség a férfiak számára is egy összetett, időben elhúzódó krízisállapotot tud eredményezni, rányomva a bélyegét a mentális-és lelkiállapotukra. Bendayan és munkatársai (2022)  nem-obstruktív azoospermiával élők körében végzett vizsgálatukban például arra mutatták rá, hogy a sikertelen sebészeti spermiumnyerést (TESE) követően a férfiak alacsonyabb önbecsülésről számoltak be, illetve a szexuális és párkapcsolati életük minőségének romlását is tapasztalták.

Hatás a párkapcsolatra

Egyéni érzelmi stabilitásunk, önbecsülésünk a párkapcsolatunk működésével is szorosan összefügg, azzal kéz a kézben jár.

Ha a meddőségi problémánk következtében negatívabb fényben kezdjük el látni önmagunkat, az könnyen azt eredményezheti, hogy a társunkról is azt feltételezzük, hogy ugyanígy gondolkodik, s ennek következtében inkább elzárkózunk tőle. Ez azonban hosszú távon negatív hatással van a párkapcsolatra, elidegenedéshez, elmagányosodáshoz vezethet, s egy ördögi kört alakíthat ki. Ha ugyanis nem közeledünk a másikhoz, akkor az esélyét sem adjuk meg annak, hogy megéljük a társas támogatást, felülíródjanak a megéléseink a saját értékességünk kapcsán. A pár kihívása ekkor az, hogy újra megtalálják egymáshoz az utat ezek között a megváltozott életkörülmények között is.

Az illeszkedés problémája a szexualitás terén is gyakran megmutatkozik. Bendayanék kutatásában például a diagnózissal való szembesülést követően a merevedési funkciót-és orgazmuskészséget érintő problémák fokozott mértékben jelentek meg, csökkent a szexuális együttlétekkel való elégedettség is, továbbá a párkapcsolaton belüli a kohézió (vagyis az összetartozás érzésének) fenntartása is zavart szenvedett. Mindezen tapasztalatok ismétlődő átélésével sok érintett férfi önmagáról, mint erejében kevésbé teljes és kevésbé megbízható partnerként kezdett el gondolkodni, hiszen szexuális és párkapcsolati életük olyan személyes részein tapasztalták meg a problémákat, amelyek működése addig magától értetődő volt.

Önbecsülésünk restaurálása

Ahogyan a fenti kutatási eredmény is tükrözi, a belső értékességünket hajlamosak vagyunk külső tényezők megvalósulásának feltételévé tenni. Ha sikeresen elérjük célunkat önbecsülésünk fokozódik, viszont ha kudarcot élünk át, könnyen csorbát szenved. Ilyenkor azonban gyakran torzan értelmezzük a valóságot: míg a sikereinknél figyelembe vesszük a körülményeket, a dolgok szerencsés együttállását, amik hozzásegítettek a pozitív végkimenetelhez, addig a kudarcok esetében gyakran a szerencsétlen fordulatokat saját egyéni hibánkként, alkalmatlanságunk következményekét értékeljük – tekintet nélkül bármi másra.

Nathaniel Branden pszichoterapeuta munkássága viszont támpontokat adhatnak nekünk abban, hogy hogyan tudjuk a belső értékességünk érzését növelni egy ilyen terhelt élethelyzetben. A szerző az önbecsülés 6 olyan alappillérét különbözteti meg, melyeken érdemes lehet dolgoznunk:

      1. Tudatos élet – Szembesülni azzal, hogy számunkra nehezített út vezet a gyermekvállaláshoz nem könnyű, ugyanakkor annak az elfogadása és tudatosítása, hogy az élet egy ilyen akadályt gördített elénk, s nekünk ezzel a helyzettel kell most valahogy megküzdenünk egy elengedhetetlen első lépés az úton.
      2. Önelfogadás – Ha az ember bármilyen okból krízishelyzetbe került az életben, önmaga olyan oldalát ismerheti meg, melyekkel korábban még nem volt dolga. Fogadjuk el mindazt, amit ebben az időszakban tapasztalunk, gondolunk és érzünk. Ezeket a helyzet váltja ki, s a legjobb amit tehetünk a saját érdekünkben, ha türelemmel és empátiával fordulunk önmagunk felé.
      3. Önmagunk iránti felelősség – Az önértékelés ezen aspektusa arra ösztönöz bennünket, hogy vállaljunk felelősséget önmagunkért, saját boldogságunkért. A meddőséggel szembesülve ez akár azt is jelentheti, hogy igyekezzünk minél aktívabban és tudatosabban részt venni a kezelésekben, és az azokkal kapcsolatos döntések meghozatalában, és ne hagyjuk, hogy teljesen a meddőség köré szerveződjön az életünk.
      4. Magabiztosság és önérvényesítés – A magabiztosság egyfajta énvédelem. Ha magabiztosak tudunk lenni abban, hogy mik a jogos igényeink (például a társkapcsolatainkban), és mik azok a határok, melyeket szeretnék meghúzni az életünkben, az segítségünkre lehet abban, hogy ki tudjunk (és ki is merjünk) állni önmagunkért. Ez különösen fontos lehet akkor, ha azt éreztetik velünk, hogy a gyermekvállalás sikertelensége mögött saját hiányosságaink, hibáink állnak.
      5. Céltudatosság és realitás Nem csak a célok kitűzése, hanem azok realitása is fontos. Családalapítási nehézségek esetén érdemes lehet a sikeres gyermekvállalás mellett kisebb, könnyebben elérhető célokat is megfogalmazni akár azzal kapcsolatban, hogy önmagunktól mit várunk (például szeretném, ha legközelebb, amikor az orvosi vizsgálatra megyek, át tudnék lendülni a zavaromon/zavarodottságomon, és fel merném tenni a kérdéseimet).
      6. Integritás – Az integritás az értékrendünkhöz, a meggyőződéseinkhez, és azok szerinti cselekvéshez való következetes (pozitív értelemben vett) ragaszkodás. Egyfajta belső stabilitás, amely lehetővé teszi, hogy hűek és őszinték maradjunk önmagunkhoz az olyan terhelt élethelyzetekben is, mint amilyen a nehezített gyermekvállalás. Ez magában foglalhatja azt is, hogy szembe merünk nézni az érzéseinkkel, és nem próbálunk meg túlkompenzálni (a férfiasságunk sérülését például gyorshajtással) vagy elkerülni és a munkába temetkezni

Felhasznált irodalom

Bendayan, M., Sais, E., Alter, L., Fathallah, K., Jaoul, M., Bosset, P. O., Robin, G., & Boitrelle, F. (2022). For patients with non-obstructive azoospermia, the outcome of testicular sperm extraction correlates with self-esteem, sexual health and the quality of the couple’s relationship. Basic and Clinical Andrology, 32(1), 3. https://doi.org/10.1186/s12610-022-00153-z

Branden, N. (1994). The Six Pillars of Self-Esteem. Bantam.

 

Írta: Juhász Anna, Horváth Viktória